Friday, July 2, 2010

غار فخریگاه

 
در دهکده اندرقاش در 18 کیلومتری مهاباد دخمه نسبتا بزرگی در دل کوه ایجاد شده است که احداث آن را به فراآتیس پدر دیاکو (اولین پادشاه ماد ) نسبت می دهند و طبق نوشته های مورخین آرامگاه اوست.
ساختمان این غار که اهالی آن را فقرقا می نامند بسیار استادانه طراحی شده و ارتفاع آن از سطح زمین در حدود 10 متر است . داخل این دخمه سنگی سه حوضچه حفر شده است ، یکی از آنها که در وسط قرار دارد طویلتر و بزرگتر از حوضچه های طرفین است . اطراف ، کف و سقف دخمه تماما سنگی است.


اين دخمه داراي دو طبقه است و شامل چهار ستون سنگي و چند قبر مي باشد و از نظر حجاري و ستون بندي در رده مقابر مهم دوره ماد است كه يكي از مشخصات مهم و حتمي اين مقابر ساختار آنها بر صخره ها و نماي ظاهرشان كه روبه جنوب است ، مي باشد ، « دياكونوف » باستان شناس معروف در مورد اين دخمه قديمي چنين مي گويد :
« شمالي ترين مقبره مادي فخريك ( Faxyik ) در ماناي باستاني و نزديك مهاباد است كه جلو خان ندارد و سقف ساده سنگي آن را چند ستون نگاه مي دارد و ظاهراً محلي براي گذاشتن جنازه ها بوده است » . تعيين تاريخ اين مقبره دشوار است . ولي تشريفات تدفين در آن با مراسمي كه پيشتر در ناحيه اطراف درياچه اروميه متداول بوده تفاوت دارد و در نتيجه نمي توان تاريخي قديمي تر از قرن هفتم براي آن قائل شد

No comments:

Post a Comment